Acceptance of COVID-19 vaccines among students of the High School of the UE Hispano América Ambato

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59471/ijhsc202475

Keywords:

Vaccination, COVID-19}, dose, importance

Abstract

Acceptance of the COVID-19 vaccine is essential to save student health and ensure educational safety. In this study carried out at the Hispano-America Educational Unit in the city of Ambato, the level of acceptance of mandatory vaccines against COVID-19 was investigated in a sample of 164 high school students. A data-gathering exercise was conducted, revealing that a significant percentage of respondents held misconceptions about the vaccine, including the idea that it contains microchips, causes variants, causes magnetism, and can lead to death. It is crucial to highlight the importance of addressing these misconceptions and promoting greater education and understanding about vaccines to improve vaccination uptake and coverage. In this regard, effective information and education programs are required to counter misinformation and encourage acceptance of the COVID-19 vaccine.

References

Fernández JF. ACEPTACION DE LA VACUNACIÓN FRENTE A LA COVID EN ENFERMERAS DE HOSPITALES DE HOSPITALES ASTURIANOS. [España]: Universidad de Oviedo; 17 de Mayo del 2021.

Casas I, Mena G. La vacunación de la COVID-19. MedClin (Barc). 2021;156:500–502.

Plaza Zamora J, Estrada Riolobos G, Gómez Martínez JC,_Baixauli Fernández VJ, Molinero Crespo A, Satué de Velasco E, Salar Ibáñez L, Caelles Franch N, Olmo Quintana V, González Armengol J, Gutiérrez Pérez MI, Armenteros del Olmo L, Gómez Huelgas R, Prados Sánchez C, Mangas Moro A. Síntomas menores y COVID-19. Protocolo de actuación en farmacia comunitaria. Ed. SEFAC; Madrid, 2020

La Lucha Antituberculosa Y Enfermedades Prevalentes CHP. Página 1 de 8 [Internet]. Org.uy. [citado el 17 de marzo de 2023]. Disponible en: https://chlaep.org.uy/wp-content/uploads/2020/02/1-Conceptos-Generales-sobre-Vacunas.pdf

OPS, OMS. Introducción de la vacuna contra la COVID-19: Orientaciones para determinar los grupos prioritarios y elaborar la microplanificación [Internet]. Paho.org. [citado el 17 de marzo de 2023]. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/53250/OPSFPLIMCOVID-19210008_por.pdf?sequence=5

Wong Chew RM, Díaz Ramírez JB, Bautista Carbajal P, García León ML, Ángel Ambrocio AH, Vite Velázquez X, et al. Vacunas contra la COVID-19. Acta Médica Grupo Ángeles. 2021;19(3):429-44.

ODJEC. Informe de vacunación COVID-19. Informe. 2021. Disponible en: https://odjec.org/wp-content/uploads/2021/05/InformeVacunacio%CC%81nCOVID19_actualizado.pdf. Accedido el 17 de marzo de 2023.

Ministerio de Salud Pública del Ecuador. Plan Nacional de Vacunación e Inmunización contra el COVID-19 Ecuador 2021. Plan Nacional. 2021. Disponible en: https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2021/05/01-Plan-nacional-de-vacunacion-e-inmuniczacion-contra-el-COVID-19-Ecuador-2021-1.pdf. Accedido el 17 de marzo de 2023.

Rojas B, et al. Aceptación y factores determinantes en vacunación contra COVID-19 en usuarios del Ambulatorio “El Ujano”. Boletín Venezolano de Infectología. 2022;14(23)

La aceptación de la vacuna COVID-19 aumentó el año pasado a nivel global [Internet]. [citado 17 de marzo de 2023]. Disponible en: https://www.dicyt.com/noticias/la-aceptacion-de-la-vacuna-covid-19-aumento-el-ano-pasado-a-nivel-global

Aumenta la aceptación de la vacuna COVID-19 [Internet]. ISGlobal. [citado 17 de marzo de 2023]. Disponible en: https://www.isglobal.org/-/aumenta-la-aceptacion-de-la-vacuna-covid-19

Lajo DYM. OPINION DE LA ACEPTACION SOBRE LA VACUNA CONTRA COVID19 EN PADRES DE FAMILIA DE NIÑOS MENORES DE 8 AÑOS DE UN COLEGIO DE PARTICULAR DE AREQUIPA. [Arequipa]: UNIVERSIDAD NACIONAL DE SAN AGUSTÍN DE AREQUIPA; 2022

Sauceda-Acosta D, Félix Rivera M, Beltran B, Ávila LL, Araujo Pleitez S, Cruz González C, et al. Aceptabilidad de la vacuna contra la COVID-19 en alumnos de una universidad pública de Honduras. Rev Méd Hondur. 29 de junio de 2022;90(1):44-52.

Khalis M, Boucham M, Luo A, Marfak A, Saad S, Mariama Aboubacar C, et al. COVID-19 Vaccination Acceptance among Health Science Students in Morocco: A Cross-Sectional Study. Vaccines. 8 de diciembre de 2021;9(12):1451.

Solís Arce JS, Warren SS, Meriggi NF, Scacco A, McMurry N, Voors M, et al. COVID-19 vaccine acceptance and hesitancy in low- and middle-income countries. Nat Med. agosto de 2021;27(8):1385-94.

Sharma M, Davis RE, Wilkerson AH. COVID-19 Vaccine Acceptance among College Students: A Theory-Based Analysis. IJERPH. 27 de abril de 2021;18(9):4617.

Barello S, Nania T, Dellafiore F, Graffigna G, Caruso R. ‘Vaccine hesitancy’ among university students in Italy during the COVID-19 pandemic. Eur J Epidemiol. agosto de 2020;35(8):781-3.

Kelekar AK, Lucia VC, Afonso NM, Mascarenhas AK. COVID-19 vaccine acceptance and hesitancy among dental and medical students. The Journal of the American Dental Association. agosto de 2021;152(8):596-603.

Sahile AT, Mulugeta B, Hadush S, Fikre EM. COVID-19 Vaccine Acceptance and its Predictors among College Students in Addis Ababa, Ethiopia, 2021: A Cross-Sectional Survey. PPA. febrero de 2022;Volume 16:255-63.

Mohamed NA, Solehan HM, Mohd Rani MD, Ithnin M, Che Isahak CI. Knowledge, acceptance and perception on COVID-19 vaccine among Malaysians: A web-based survey. Sobh E, editor. PLoS ONE. 13 de agosto de 2021;16(8):e0256110.

Downloads

Published

2024-07-20

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Basantes Robalino MS, Yang Cao DS, Vaca Altamirano GL, Mena Silva PA. Acceptance of COVID-19 vaccines among students of the High School of the UE Hispano América Ambato. Interamerican Journal of Health Sciences [Internet]. 2024 Jul. 20 [cited 2024 Sep. 18];4:75. Available from: https://ijhsc.uai.edu.ar/index.php/ijhsc/article/view/75